Děti ve veřejném prostoru

Každý z nás byl jednou dítě, ale pravdou je, že když jednou vyrosteme, tak už je těžké se znova vžít do role dítěte. Období vývinu člověka je velmi fascinující a v každé fázi je úplně jiné. Není jen rozdíl mezi tím jak prostor kolem sebe vnímá dítě a dospělý, ale také záleží na daném věku dítěte. Batole se na svět dívá diametrálně rozdílnýma očima než školák.

děti na chodníku

Člověk, který navrhuje veřejné prostory by si těchto rozdílností měl být vědom a pracovat s nimi. Není dobrá cesta ve městech vytvářet izolované prostory pro děti a ještě ani v rámci nich neuspokojit potřeby všech věkových kategorií dětí. Děti v rámci hry získávají mnoho klíčových zkušeností a dovedností pro život. Například když si hrají s ostatními dětmi, tak se učí týmové spolupráci, když si staví svůj bunkr z přírodních materiálů, tak poznávají základní fyzikální vlastnosti materiálů a tak dále. Pokud dětem přímo vytvoříme domečky na hraní a osamostatníme je, tak sice se děti nějaké věci naučí, ale promarníme příležitost jim toho dát mnohem víc.

dívka v květinách

Vytvářením dětských hřišť, které jsou oplocené a všude mají gumové povrchy, aby se dítě nezranilo, nevytváří dětem adekvátní zkušenost kterou potřebují. Děti se také musí naučit jak se vypořádat s přirozeným nebezpečím jako je například spadnutí na kolena na asfaltu, což vede k odřeninám. Zkušenost je nepřenositelná a i když by rodiče nejradši své dítě stále nosili v bavlnce, tak dřív či později se dítě musí naučit, že oheň pálí a zem je tvrdá. Není dobré na děti úplně přestat dávat pozor, ale přehnaná starost může být často i stejně škodlivá jako žádná. Děti vnímají svět jinýma očima a potřebují si zažít mnoho zkušeností, svět poznávat všemi smysly a proto je bezesporu důležité veřejný prostor nastavovat tak, aby byl obyvatelný pro všechny uživatele bez ohledu na jejich věk a dovednosti.